یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معاون پژوهشگاه فضايي ايران خبر داد:

انعقاد 100قرارداد پژوهشي در حوزه فضا با دانشگاه هاي کشور

سعيد شاخصي

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲:۰۰


معاون پژوهش و فناوري پژوهشگاه فضايي ايران از انعقاد 100 قرارداد پژوهشي در حوزه فضا، با 10 دانشگاه کشور ، در نيمه نخست سال جاري خبر داد.

وايمکس نيوز- دکتر سعيد شاخصي معاون پژوهش و فناوري پژوهشگاه فضايي ايران در گفتگو با خبرنگار مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به قراردادهاي پژوهشي پژوهشگاه فضايي ايران با دانشگاه هاي کشور ، گفت : قراردادهاي پژوهشي با دانشگاه ها به نتايج مطلوبي رسيده است و در حدود 100 پروژه پژوهشي با 10 دانشگاه  تعريف شده است و 2 دانشگاه هم در برنامه آينده داريم .

وي تاکيد کرد: پيش بيني مي کنيم  تا انتهاي سال 96 تعداد قراردادها با دانشگاه به 200 قرارداد پروژه دانشگاهي، در حوزه فضايي، افزايش يابد.

شاخصي اعتبار در نظر گرفته شده براي 100 پروژه پژوهشي را 5 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: نتايج  پژوهش هاي انجام شده در اين حوزه در سال آينده مشخص مي شود.

وي تجاري سازي را يکي ديگر از وظايف معاونت پژوهش و فناوري  عنوان کرد و تصريح داشت : تدوين شيوه نامه تشکيل شرکت هاي دانش بنيان در حوزه فضايي در پژوهشگاه انجام شده است و تا پايان سال جاري چند شرکت به عنوان دانش بنيان در اين حوزه ثبت مي شوند .

معاون پژوهش و فناوري پژوهشگاه فضايي ايران افزود : پروژه هايي که سرريز حوزه فضايي هستند و در حوزه هاي غير فضايي هم کاربرد دارند ، در حال پيگيري است تا به نتايج مطلوبي برسد.

وي در حوزه کاربردي کردن پروژه هاي پژوهشي با دانشگاه ها نيز افزود : با تدوين درخت دانش فضايي کشور، پروژه هايي که براي همکاري با دانشگاه ها تعريف مي شود بايد با يکي از فناوري هايي که در اين درخت دانش فضايي تعريف شده است تطبيق داشته باشد تا بتوانيم در آينده و در برنامه هفتم توسعه از آن استفاده کنيم و درغير اين صورت طرح مورد قبول واقع نمي شود.

شاخصي تصريح کرد : در برنامه ششم توسعه فناوري هاي که در دسترس است مورد توجه قرار گرفته؛  اما در برنامه هفتم توسعه فناوري هاي آينده مورد توجه است و به همين منظور براي همکاري پژوهشي با دانشگاه ها،  فناوري هاي آينده مورد توجه قرار مي گيرد.

وي در ادامه با اشاره به اينکه پژوهشگاه فضايي ايران سه پژوهشکده استاني دارد، افزود : پژوهشگاه فضايي ايران از طريق اين پژوهشکده ها از پتانسيل دانشگاه هاي استان هاي مختلف هم استفاد مي کند به طوري که دانشگاه صنعتي شيراز با پژوهشکده مکانيک شيراز همکاري مي کند و دانشگاه صنعتي  اصفهان نيز با پژوهشکده مواد و انرژي اصفهان قرارداد همکاري دارد.

معاون پژوهش و فناوري پژوهشگاه فضايي ايران ، دانشگاه تبريز و سهند را از ديگر دانشگاه هايي عنوان کرد که با پژوهشگاه فضايي ايران همکاري دارند و در ادامه گفت : در تهران هم بيشتر دانشگاه هايي که در بحث فضا در حال فعاليت هستند مانند دانشگاه صنعتي شريف ، امير کبير، خواجه نصير و دانشگاه تهران در قالب اين قرار دادها با پژوهشگاه فضايي همکاري دارند و در آينده نزديک دانشگاه هاي علم و صنعت و تربيت مدرس هم به اين دانشگاه ها اضافه مي شوند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو